Még az ősszel találtam a kosarbolt.hu-n egy irtó cuki tricikli fazont. Sima gagyi műanyag, de nagyon formás, kis faláda csomagtartóval. Így megvettem.
A kis fa ládikót leszedtem és alaposan megcsiszoltam, hogy a fehér krétafestéket minél alaposabban eltávolítsam róla. Elég jól sikerült, bár itt-ott kisebb nyomokban maradt a festékből, de csöppet sem zavaró módon. A szinte natúrra csiszolt fa ládát ezután átdörzsöltem sötét befejező viasszal és felér narancsolajos antikoló viasszal.
Ezután pihenőpályára tettem a projektet, mivel úgy gondoltam a tricikli a jó időhöz a napsütéshez kapcsolódik inkább, így elraktam tavaszra. A téli rengeteg teendő alatt nem sok időm volt gondolkodni rajta, mit is kezdjek a műanyag triciklivel, de mivel nem pakoltam el, így nap, mint nap a szemem előtt volt. Egyszer csak jött az ihlet, hogy ez a bringa bizony rozsdát kíván.
Mivel épp semmi időm nem volt vele foglalkozni, egyszerűen csak raktároztam a döntést és továbbra is hanyagoltam a témát. Aztán egy kis idő múlva újabb sugallat érkezett… A rozsda mellé egy kis moha is társuljon… Mintha ottfelejtették volna valahol a kis háromkerekűt és a természet épp kezdené befogadni.
Aztán eljött a január és végre nekiláttam az átalakításnak. Előpakoltam mindent.
Pentart rozsda effekt szett. Ehhez kell egy alapszín. Mivel a Földbarna matt akrilfestékem, amit ehhez a művelethez szoktam használni épp elfogyott, ezért ezúttal az Iszapszürke árnyalatot vettem elő.
A műanyag felületre az akrilfesték alá kell egy hídképző alapozó, hogy a festék jól meg tudjon tapadni. Ehhez Harzó T16 alapozót használtam.
Bár a rozsdaszett vasporát közvetlenül az akrilfestékbe is lehet szórni ilyen aprólékos forma bevonásához praktikusabbnak találtam egy ragasztót réteg alkalmazását. Természetesen a Pentart Öntapadó hobbiragasztóját vettem elő. Ez nekem nagyon bevált a rozsdaszetthez.
Aztán kellett még a moha hatás. Még tavaly év elején találkoztam a Candence Moos effekt pasztájával. Nekem újdonságnak számított ez az anyag, muszáj volt kipróbálnom, ezért gyorsan vettem is mindkét árnyalatból. Első próbálkozásra, nem tetszett a dolog. Bár a textúra egész jónak bizonyult, a színeket túl élénknek találtam. Úgyhogy nekiláttam megfejteni a “titkot” mitől lesz ez a moha effekt élethűbb hatású. A trükk valójában igen egyszerű. Antikolni kell. A művelethez Pentart sötét Befejező viaszt és fehér Narancsolajos antikoló pasztát használtam.
Mikor minden megvolt munkához láttam. Első körben atomjaira szedtem a bicajt és az alkatrészeket alaposan lemostam mosogatószeres vízzel, hogy zsírmentes legyen a felületük. Ezután mindent átkentem az alapozóval. Megvártam a teljes száradási időt. Csak másnap este folytattam az átalakítást. A jól előkészített alapra felkentem az iszapszürke matt akrilt.
Szakaszosan haladtam, a kerekek egyik majd másik oldala, a váz teteje, majd az alja. A csapágyaknak csak a fejét kentem meg alapozóval és aztán a festékkel, hogy a helyükre kerülve ne kopjon vissza a felvitt anyag.
Száradás után összeállítottam a triciklit. A hátsó kerekeket ragasztópisztollyal rögzítettem, hogy ne forogjanak, ugyanis félő volt a forgás okozta súrlódás esetleg kárt tesz a rozsda bevonatban. Sebaj ez a bringa úgysem megy sehova. Ott felejtették valahol és épp befogadja a természet.
Mivel az első keréknél nem tapasztaltam súrlódást így azt nem rögzítettem. Jöhetett az öntapadóra száradó ragasztó. Ezzel is mindent alaposan átkentem. Szintén szakaszosan, felül aztán alul. Az első forgó nagy kereket pedig szépen forgatva. Amikor a ragasztó átlátszóra száradt és a felület egyenletesen ragadós lett, alaposan megszórtam a rozsda effekt szett vasporával. Minden irányból megkínáltam. Ekkora méretben a vasporozás elég piszkos munkának minősül, így a fényképezőgépet távol tartottam a munkaterülettől. Az ilyen trükkös formák rozsdázásának a titka, hogy az egész műveletet egy doboz felett végezzük. A bringát beleállítottam a dobozba, majd amikor a felülről szórt vaspor megtapadt, ott fogtam meg ahol már nem ragadt a felület. Addig forgattam szórtam, amíg úgy nem láttam, hogy mindenhol belepte a vaspor, az egykor fehér járgányt. A dobozba hulló felesleget többször visszaszedtem a kiürült tégelybe, hogy újra szórhassam a még tapadós felületekre.
Mikor kész lettem és az egész bicót vaspor borította, egy külön erre a célra befogott feles pohárba mindhárom reagensből öntöttem. Igyekeztem egyenlő arányban keverni őket, majd egy ecset segítségével végigkentem a triciklit a reagens eleggyel. Fentről lefelé haladva.
Ezután vártam három napot. Hagytam hagy tegyék a dolgukat a rozsda reagensek.
72 óra után az egész tricikli rozsdában virított, így fogtam egy spatulát és foltokban felvittem a Candece mohaeffekt sötétebb árnyalatát. Aztán minden foltba kentem kicsit a világosabb árnyalatból is.
Random ecseteltem ide-oda, de igyekeztem természetes elosztásban felvinni. A két hátsó kerék sokat kapott, mert felette a csomagtartóban is a virágoké lesz a főszerep. A vázra is tettem egy keveset, majd az első kerékre és sárvédőre szintén nagyobb foltokat kentem.
Egy napig hagytam száradni a moha effektet, majd a Pentart sötét Befejező viaszával és fehér Narancsolajos pasztával felváltva, egy puha ronggyal simogattam át a mohás felületeket. A viaszokból kapott a rozsda is főleg a mohás területeken, így szépen összeértek a színek és egész élethű lett az eredmény is.
A nagyobb mohafoltokba egy minimális expressz ragasztóval egy-egy kis szál mohát is ragasztottam, ami mohaeffekt rostszálai mellett még jobban fokozta a hatást.
A fa ládika eredetileg tűzőgéppel volt a műanyaghoz rögzítve, de mivel a rozsdaréteget nem akartam megsérteni, más megoldást kellett találnom a rögzítésre. Végül egy fa gombot tettem a plató alá és a gomblyukakon keresztül 4 facsavarral rögzítettem a csomagtartót.
A gombot végül sötét befejező viasszal dörzsöltem át. A ládikó tövéhez a platóra szintén szárított mohát ragasztottam.
A csomagtartóba tűzőhabot ragasztottam megtöltöttem különböző mű zöldekkel, mohával, izlandi zuzmóval, világos textil boglárkákkal, tojástermésekkel és zsenília fonalból horgolt virágokkal, amik közepébe szintén rozsda effekt szettel kezelt rajzszögeket ragasztottam.
A kis tricikliből is látszik mennyire jól kombinálható a Prntart rozsda effekt szettje más anyagokkal. A rozsdás harangoknál használtam már Pentart Vaspasztával megdolgozozt felületen, erről itt olvashatsz bővebben. A piros viharlampás esetében pedig a festék alól előbújó rozsda hatást próváltam ki vele. Ide kattintva azt is elolvashatod.
Ha tetszett a cikk és szívesen olvasnál még tőlem hasonló bejegyzéseket szeretettel é a Facebookoldalamon és a Kreatív Tudástér Facebook csoportomban.